CV Remko Scha [Art]              Homepage Remko Scha      


Remko Scha: Reviews


 

1966

P.H.M. Dupuis: "Rockingswingjazzbeat." SIC, December 1966.

1967

Aimé van Reydt: "Intervjoew met Rik Seur en de waarheid over The New Electric Chamber Music Ensemble." Spuit 70, early 1967.

Kees Neeteson: "Sigma failliet? New Electric in Amsterdam." Eindhovens Dagblad, 7 February 1967.

Anon.: "Culturele revolutie; Sigma, of de stille opstand. Een sigmatisch concert: Fire! Fire!" Leeuwarder Courant, 11 February 1967, p. 31.

Anon.: ""Situatie 7": zotte kunst in Eindhoven." De Tijd, 6 March 1967.

André van der Louw: "Heiligenbeelden, tijgervel, lullige ansichten, paarse ballonnetjes & achs." Hitweek, 9 March 1967.

Pascal Lebleu: "Dit meisje werd gekiekt tijdens 'Situatie 7' in Eindhoven. Ze draagt een doorzichtige plastic jurk met daaronder in verband gepakte en met pleisters vastgeplakte borsten." Hitweek, 16 March 1967.

Bert Vuysje: "Big Bands aan de Zaan." Vrij Nederland, 25 March 1967.

Hans van Westen: "Popmuziek of Herrie? New Electric Chamber Music Ensemble." Hitweek, 4 May 1967.

Anon.: "Hommage aan Fontana. Kunstenaar komt naar Sted. Van Abbemuseum om modern muzikaal eerbetoon van het 'New Electric Chamber Music Ensemble' te horen." Eindhovens Dagblad, 9 May 1967.

Anon.: "NTS 'kraakt' 'New Electric'." Eindhovens Dagblad, 23 May 1967.

Anon.: "Gigantiese happening in Den Bosch." Hitweek, 25 May 1967.

Anon.: "The New Electric op love-feest in RAI. Eindhovens ensemble troef van 'bie-lief-festival' in Amsterdam." Eindhovens Dagblad, 10 August, 1967.

Anon.: "Love-festival in oude R.A.I. van Amsterdamse jeugd. Opkomst groter dan verwacht." NRC, 12 August 1967.

Anon.: "8000 bezoekers in Oude RAI. Love-in had rustig verloop." Het Parool, 12 August 1967.

Anon.: "Hai in de RAI groot sukses." Hitweek, 18 August 1967.

Anon.: "Tanz der 10.000. In Utrecht feierten Europas Hippies ihr größtes Fest." Der Stern, 10 December 1967.

1968

Anon.: Hitweek's Rock & Roll Popularity Poll. Hitweek 3, 26 (15 March 1968).

Anon.: "Anima 7." TH Berichten 10, 30 (5 April 1968).

1981

Fer Abrahams: "Luchtalarm." Oor, March 1981.

Alfred Bos: "De Toevalsfactor." Oor, June 3, 1981.

Eddy Determeyer: "Visueel geluid in Grand." Nieuwsblad van het Noorden, October 10, 1981.

1982

Joost Niemöller: "Remko Scha / Machine Guitars / Kremlin Products KR 006 / Elpee" Vinyl 2, 20 (December 1982), p. 40.

1983

Alfred Bos: "Remko Scha. Machine Guitars (Kremlin Products, KR 006)." Oor 12, 2 (January 26, 1983).

Eddy Determeyer: "Gestructureerd geluid in Grand." Nieuwsblad van het Noorden, February 18, 1983, p. 23.

Elly de Waard: "Geluidsritueel met ijzer, pauken en motoren. Primitieve schoonheid in Scha's ketelmuziek." De Volkskrant, March 5, 1983.

Kees Polling: "Boventonen." Oor 12, 6 (March 26, 1983).

John Rockwell: "Popular music takes a serious turn." The New York Times, June 26, 1983.

Lynden Barber: "Reviews. 23 Skidoo. ICA, London." Melody Maker, July 23, 1983, p.17.

1984

Hein Calis: "Elektrische geluidsobjecten in Gemeentemuseum Den Haag." De Volkskrant, January 23, 1984.

Gerard J. Walhof: "Berlin." Vinyl 4, 1 (January 1984).

Edward Rothstein: "Avant-Garde: 2 Composers." The New York Times, February 22, 1984.

C.M.: "Zeit der Elektronik: Töne und Gegentöne." Tagespost, September 22, 1984.

Brigitte Oberleitner: "Handgemachtes Fernsehen und Musik für Meditation." Neue Zeit, September 22, 1984.

1986

 

Hélène Panhuysen (ed.): Het Apollohuis 1980 – 1985. Vijf jaar Tentoonstellingen Concerten Performances Installlaties Lezingen. Eindhoven: Het Apollohuis, no date.

1987

 

Paul Panhuysen (ed.): Echo. The Images of Sound. Eindhoven: Het Apollohuis, 1987.

John Schaeffer: "Machine Guitars (Kremlin KR-006)." In: John Schaeffer: New Sounds. A Listener's Guide to New Music. New York: Harper & Row, 1987.

 

1990

René van Peer: "Mechanisch Theaterstuk Remko Scha in Rotterdam." Eindhovens Dagblad, February 23, 1990.

Titus Yocarini: Het Apollohuis. Five Years 1985-1990. Eindhoven: Het Apollohuis, 1990.

1992

Mark Dery: "Remko Scha's Sawtoothed Tremors." Guitar Player, August 1992, p. 14.

1993

Max Bruinsma: "Dialogue Between Two Souls." In: Hein Eberson (ed.): Artificial. Trademark™, Amsterdam, 1993.

Peter van Emde Boas: "Mechanized Art and the Mad Mathematician." In: Eberson (1993).

Paul Groot: "Print Screen." In: Eberson (1993).

1994

Hilde Cordesius: Is kunst, die door computers gegenereerd wordt, verzamelbaar? Werkstuk Kunstgeschiedenis, Universiteit van Amsterdam. 1994.

Dirk van Weelden: "Een ideaal, een naam, een verkenner." With English translation ("An ideal, a name, an explorer") in: Perspektief 47/48 (June 1994), pp. 42-51.

Ole Bouman: "Tools & Tales". Metropolis M 1994, nr. 2, pp. 51-52.

Fred Dijs: "Black box als artiest." Technisch Weekblad, April 20, 1994, p.23.

Din Pieters: "Tools & Tales." NRC Handelsblad, Cultureel Supplement, January 28, 1994.

1995

Peggy Breitbarth: "Ruim baan voor kunst in Cyberspace." Tubantia, November 15, 1995.

Donald Mader: "Remko Scha" In: Lisette Pelsers and Ina van Wijngaarden (eds.): Obsessions. From Wunderkammer to Cyberspace. Foto Biennale Enschede, November 1995, p. 15.

1997

Anon.: "Electable Electrodes." The Scotsman, November 14, 1997, p. 18.

Jim McBeth: "Eyeing the world where machines take over." The Scotsman, November 14, 1997, p. 9.

Stan Arnaud: "Why Big Harry is the face of things to come in computers." Daily Mail, November 14, 1997, p. 27.

Doris Krumpl: "Elektronischer Ausdruckstanz. Die Eröffnung des 18. Kunst- und Technologie-Festivals 'Ars Electronica' in Linz." Der Standard, Vienna, September 10, 1997.

Udo Lemke: "Mensch als Fleisch-Faktor und Informationsmaschine. Eindrücke vom 18. Computerkunst-Festival Ars Electronica in Linz." Sächsische Zeitung, Dresden, September 16, 1997.

1998

Paul Groot: "Nederland speciaal." Metropolis M, 1998, 2, pp. 51-53.

Anna Tilroe: "Nieuwe Nederlandse kunst in de Appel." NRC Handelsblad, Cultureel Supplement, February 6, 1998.

Wilma Sütö: "Kijker zoekt het maar uit bij 'Unlimited.nl'." De Volkskrant, Couleur Locale, ca. January 31, 1998.

1999

Fernando Magelhães: "Para sair, prima 'exit'. Festival do Fim celebra no Lux-Frágil fusão do homem com a máquina." Público. Edição Lisboa. July 7, 1999.

Katja Blomberg: "Über den Dächern von Utrecht: Die Ausstellung 'Panorama 2000' bietet eine außergewöhnliche Perspektive." Frankfurter Allgemeine Zeitung, August 23, 1999 (nr. 194), p. 45.

2002

Stephen Wilson: "Artificial Intelligence." In: Information Arts. Intersections of Art, Science and Technology. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2002, pp. 787-811.
Stephen Wilson: "Body and Medicine." In: Wilson (2002), pp. 149-200.

Lino Hellings: Ongedisciplineerde Kunst Nederland, 2002, pp. 18-19.

2003

Hilde de Haan: "Ontwerp zoals Cage muziek componeert." De Volkskrant, donderdag 20 maart 2003, kunstkatern, p. 32.

Mark B.N. Hansen: "Affect as medium, or the 'digital-facial-image'." Journal of Visual Culture, Vol. 2, nr. 2 (August 2003), 205-228.

2004

Mark B.N. Hansen: "Affect as Interface: Confronting the 'Digital Facial Image'." In: Mark B.N. Hansen: New Philosophy for New Media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2004, pp. 127-159.



For more exhaustive lists and more detailed information, consult the documentation about specific projects, accessible through the home page of the Institute of Artificial Art Amsterdam.